2016-01-11

Paranoia



det kryper längs med husväggarna
sipprar in igenom fönstren
hamrar som ösregn mot rutorna
jag blundar hårdare
andas tyngre
försöker få hjärtat att sluta slå
inte så högt
snälla du
inte så
och genom källaren
skakar det av bombnedslagen
vibrerar det av maskinerna
sakta spricker hela taket
det rasar betong och murbruk
klibbar fast i håret i halsen
nästan fylld jag har blivit ett timglas
räknar ner sekunderna till
min egen undergång

och genom allt som bara går sönder
blinkar natthimlen sammetssvart
lockar med en evighet som aldrig
tar slut som aldrig släpper taget
kroppen på helspänn och
i öronen små trumslagare med batonger
funderar på hur mycket mer
jag klarar av

det krafsar på ytterdörren
kryper under skinnet längs med nyckelbenen
snart alldeles inpå
och jag som har slutat prata
bara andas bara vänta
väggarna har fått händer
jag hör hur de prasslar
stryker sig mot benen
och himlen utanför
blinkar fortfarande morsekoder
tre långa tre korta tre långa
i kroppen min
kan ingen höra 
hur jag går under