2016-08-13

Inte alla män

kom här lilla du
sätt dig bredvid mig
jag vill gärna berätta för dig
hur livet går till
kom nu
slappna av litegrann
du kan väl le ibland
du som är så söt
inte ska du se så sur ut

släpp loss nu lilla vän
du kan berätta allt för mig
så ska jag förklara för dig sen
hur du egentligen mår
du har nog inte riktigt förstått
hur du verkligen funkar
sätt dig bara här
så ska jag hjälpa dig
att se lite klarare
på verkligheten

//men hallå där life här sitter jag och vägrar vara till lags,
fattar att det måste vara jävligt jobbigt för dig att titta på.
Här går jag omkring alldeles utan att vilja vara till behag, säga
"nej jag vet inte, bestäm du" i  vartannat andetag. Här bara sitter jag,
rakt upp och ner, benen utslängda och nej som in i helvete, du får inte
plats bredvid mig. Ibland tänker jag att jag är silvana imam,
skrider fram som ett moderskepp lastad med pengar fitta krig och makt,
för här är mer än du kan ta, en tråkig attityd med ögon som säger nej,
alldeles för sällan hej, ett resting bitch face på repeat som
couldn't give more of a fuck.Ibland tror jag att jag är
beyoncé zara larsson valerie solana. Vaknar kallsvettig med känslan av att
ha ställt mig upp/vågat ställa till med en scen. Det kostar på att gå emot,
inte rätta sig i leden, vägra marschera rakt fram rätt in i fällan
låta dörren slå igen//

kom nu fina du
inte vara rädd
jag ska hjälpa dig med allt
tala om alla dina begränsningar
så att du slipper pröva själv
vi är alla lika javisst
men har inte jämställdheten
gått lite för långt
håll mig bara i handen nu
jag ska visa dig
precis vart du
är på väg