2016-08-01

När jag vaknar är vi borta

hon säger:
baby, snälla. Lägg dina händer där jag kan se dem. Det gör mig så nervös
att inte veta var du gör av dem. Placera dem längs med mina höftben och håll
så hårt att det blir märken, jag vill att det ska synas var du har varit.
Snälla bara rör mig jag vill veta vart du har dina fingrar när jag inte
kan se dem, på näthinnan bränner kortfilmssekvenser hål genom skallbenet
och jag vill veta vad du tar i när du inte tar i mig. Bara snälla, lägg dina händer
så att jag kan se dem, det gör mig alldeles för nervös att inte ha dem inom räckhåll.
Som om de letat sin in under alla lager på lager av försvarsmekanismer, jag tror inte
att du fattar vad du gör med mig. Jag vill att du ska rita kartor över huden,
svepa fingertopparna från kontinent till kontinent vill att det ska kittla in i märgen,
att du ska sänka dig över mig/sänka alla mina skepp. Andas ut i en evighet och jag vill
känna mig bräcklig under tyngden, känna mig skör och mjuk och smälta, bli bara läppar som du,
bara hud mot hud bara rörelse som fortplantar sig genom synapserna bara elektriska
stötar som exploderar genom hörselgångarna.

han säger:
Jag kan väl knulla lite,
Hon är lite fin
Det är helt gratis tror jag
Förutom ett strimlat hjärta
Eller nej, jag tar tillbaka det,
hjärtat mår bara bra
Jag tar på mig skor jag flyger i,
en blommig skjorta att gömma mig i
Jag kommer aldrig att kunna
behandla dig tillräckligt bra
Eller jo, förresten,
jag är riktigt fin
Du skulle ha det bättre med
mig än någon annan du skulle
vara extatisk
Du går mot solen och kisar
Rör dig som en katt, svansen
Du vill ligga RIKTIGT mycket
Vara fixerad, fira hela dagen,
bli mätt som fan
Eller, jag menar:
du skulle vara hungrig på mer,
kan inte sluta, det går alltid ner,
lite kramp, lite yrsel, ett skratt,
skön värk, ständig utmattning

Hon blir varm om öronen. Det surrar i lederna, ett åskoväder som närmar sig med
ljusets hastighet. Försöker krama nerverna till tystnad, få det som sparkar och
skriker att bli stilla. Det marscherar ett världskrig genom lungorna, darrar ut i
fingrarna och hela huvudet bara THERE IS A LIGHT THAT NEVER GOES OUT men
nu är det totalt jävla mörker som att susa fram på motorvägen med händerna
för ögonen och hoppas på det bästa. Luta sig framåt och vänta på att krascha,
hoppas på att landa, drömma om att fångas. Fritt fall genom evigheten, nu jävlar
smäller det.


//Emma Lager, Johan Nordström