2011-04-06

Vi säger så

vi behöver verkligen inte
prata
det räcker att jag får sitta bredvid
jag behöver verkligen någon som du
som kanske behöver mig
jag är fyra nyanser av gråskala
lika delar vatten och socker
ingenting du måste ha
egentligen
vi behöver inte prata
men om vi ändå gör det skulle jag vilja
passa på att säga till dig att jag tycker om dig
för att du är du
och för att jag får vara med
fyra nyanser av hemlängtan
till ett hemma som inte riktigt finns
det svävar några meter över trädgränsen precis
mitt emellan Göteborg och Jämtland
hur jag nu ska förklara det
för skattemyndigheten
jag skulle vilja ligga med huvudet mot ditt bröst
och berätta att jag längtar efter den där
stugan och den där hunden och säga att det
gör lite ont i kroppen av tanken på att bo
mitt i stan snart igen
fyra nyanser av tystnad
du behöver inte svara