2011-09-23

Väderleksrapport för de kommande 8 månaderna


jag tror att det kan vara regnet
som tar sig innanför halslinningen
rinner tätt mot ryggraden och
jag tror att det kan vara vädret
som tar sig in i skallen
mjukar upp och trubbar av
jag känner mig stum och kall
stel och nonchalant
som om det någonsin spelat roll

skulle kanske behöva fysisk förströelse
för att komma ur den här koman
breder ut sig som ekonomisk kris
jag hushåller med känslorna men
svämmar ändå över när regnet letar sig
in genom nya skorna och tårarna kommer
som de vill går som de vill
(jag går aldrig
när du kommer)

det är ett liv som stavas skandinaviskt och
jag bleknar bort tills tre år gamla skador börjar
lysa igenom bildar blålila kartor över huden och
märken efter öppna handflator
jag vet hur det känns när flykten rusar under
fötterna i hundraåttio men har aldrig vågat
vara den som vänder om och stannar kvar

det kanske är vädret som gör att jag inte kan prata
radar upp argumenten och åsikterna som kanonkulor
gevärssmatter och väl inövade fraser jag svarar per automatik
allt är bra allt är fint mitt liv rinner på/ rinner som sand
mellan fingrarna om du läser mellan raderna ska jag
viska dig fram igenom eskapaderna äventyret väntar
runt hörnet var så säker.

Jag laddar
säkrar
skjuter

Är så säker.