2011-10-05

Diagnostisera mig

jag snurrar in mig i lakanen
trasslar in mig i feberdrömmarna
med svetten klibbig och kall
lämnar fuktiga avtryck
över hela sängen

jag blandar ihop dröm och verklighet
vet inte hur länge jag sovit/varit vaken
men tankarna trasslar in sig i varandra
när jag försöker reda ut begreppen

det finns ett knäsvagt ja någonstans långt
bak i huvudet men jag vet inte varför
det kommer tåg farande i hundraåttio
försöker ta sig igenom hjärnan
agressiv trafik tvärs igenom kroppen
jag kan inte tänka klart och nånstans
längst bak i huvudet vibrerar det ett
ja.

feberdrömmarna som osammanhängande
fragment där dröm blir verklighet blir
kallt och hårt och det känns.
känns som jag sprungit i ett liv nu
svetten klibbig och kall baddar pannan
med vatten men glömmer bort var
jag är när vattnet plötsligt reser sig
och ber mig följa med

jag vaknar med beslutsångest
och ett dovt mullrande ja/ja/ja
letar sig fram igenom dimman


Ja?