2011-10-21

Med dig på andra sidan jorden


och illamåendet kommer i vågor som slår
mot stranden du har säkert fötterna djupt
ner i sanden med solen i ögonen i landet
där värmen aldrig tar slut och jag fryser
tills jag skakar

med dig på andra sidan jorden rinner dagarna
inte lika lätt genom matsmältningssystemet och
hur jag än försöker kan jag inte hjälpa att det
böljar fram och tillbaka genom blodet det gungar
när jag försöker lägga mig ner

jag vet inte hur jag ska göra för att ro i land
livet som ett projekt som drar ut på tiden spräcker
budget gång på gång jag vet inte hur jag ska göra för
att få ro i den hamn som skulle vara hemma och jag vet
inget alls när du skickar vykort stämplade på främmande
språk av främmande fränder

det svider i tanken som ovälkommen klåda jag kliar
tillbaka i brist på annat och med dig på andra sidan av
ett vatten jag aldrig kommer korsa känns det som
fritt fall känns det som fritt val känns det som. känns
det som det gjorde förr

och illamåendet kommer i vågor som sliter sönder
barriärerna jag hoppas att du saknar mig men tror
inte att det hjälper och jag hoppas att du känner något
alls för jag har blivit stum och jag hoppas att du känner
som du gör nu gjorde förr jag hoppas att jag
känner
något
alls.