2011-07-24

Höst och känslokyla

berätta hur du gör
när du går ifrån mig
gång på gång
berätta hur du gör
när du aldrig låter
känslorna ta fart
hur du aldrig låter dig
påverkas av det som
är jag och berätta för mig
hur jag kan bli lika kall
som du

du är en nordanvind ett oväntat snöfall ett
frostlager på bilrutan kl 05.28 och du är det
kalla fuktiga som lägger sig som en blöt
filt över gamla hus du är avsaknad av eld och du är
sängar utan sängkläder knarrande madrasser och
du är bara fötter i decembernatten

jag undrar hur du gör när du inte smälter
för jag försöker vara västanvind och eldstaden framför
dina händer jag vill vara solen högst upp på himlen när
du står högst upp och tittar ner jag vill vara lagom hett
vatten runt din kropp när du sjunker ner i badkaret på
kvällen efter jobbet och jag försöker försöker försöker
vill vara lite strömförande lite värmekälla lite heta känslor

så berätta hur du gör
när du går ifrån mig
när du väljer att inte smälta