2011-07-23

Svälj

och ingen panik när jag inte kan svara
i telefonen för att jag bara gråter och ingen
panik när älskvärdheten fastnar i halsen och
försvinner ner i lungorna och lägger sig som
ett lock över syresättningen

och ingen drabbas av panik när jag lägger mig
ner och hyperventilerar och kramar mig själv i
fosterställning med knäna inkörda under hakan
mitt på dagen på jobbet det är solsken och stressigt och
alla bara skriker och jag som inte hör något längre

det känns tungt och tomt och tråkigt
jag fyller dagarna med måsten och nätterna med dig och
ingen panik för här kommer livet och det har fyra hjul och
tretusen ton i ryggen jag har motljus och motvals i stegen

(Helst av allt skulle jag bara vilja skrika att här kommer jag och slänga mig
utför pisten rätt in i lavinen för här kommer 65 kilo
rå oslipad kvinnlighet här kommer ett tråkigt morgonhumör och
trötta invändningar här kommer huvudvärk och mensvärk och
här kommer ett skepp lastat med oktoberblek och arg bitterfitta
en låtsasrebell som vill välta möbler och ropa skällsord efter de som
tror att jag bara kan le och se glad ut för kåt glad och tacksam sitter
ingraverat i märgen som om jag slänger upp
benen för att slänga ut självkänslan och hej som in i helvete för
här kommer en som vägrar porrfilmsstöna sig igenom ännu en
missionär och här har du en ryggrad på en annars radbandslös
fri och otålig själ som längtar efter mjuka ord och strykande händer
här kommer ett vilddjur med en frisyr som knappt går att tämja och här
kommer brutal och vidrig egoism här kommer individualisten som
ber alla andra att slänga sig i väggen och här kommer två armar och
tio vassa naglar och här kommer en hel karavan lastad med dåliga sidor och
ännu sämre kapitel)

det blir kraschlandning och melankoli
ett bakslag i baktakt som dunkar mig i ryggen
det måste bli bättre nu