2011-08-16

Skyfall

det drar ihop sig till regn
tungt och grått rullar in som dåliga nyheter
lägger sig mödosamt över staden
ett lock över syresättningen
jag tänker i cirklar
springer utan tankar
undrar när det kommer att braka lös

och det känns som skyfall
när det bränner längs med ryggraden
jag trampar vatten för att hålla mig ovanför ytan
men vet inte vad det ska tjäna till
och det är allt eller inget nu
man får ta det man har när man
aldrig fick det man skulle

det drar ihop sig till oväder
jag hör hur det mullrar och skakar
en världsbild i gungning och det rasar nog samman snart
vi lever det här livet i korthus
staplade på varandra
ständigt balanserande på den där edgen
jag undrar när det ska skära sig ordentligt
blöda ur och färga rött och lämna tomt efter sig
ett skal som ekar i stackato
jag ekar upprepningar
du svarar på repeat

det kommer nu det rinner nu det droppar nu
du forsar fram du kommer nu jag kommer nu du
droppar nu jag vet inte vad jag ska göra längre
en störtflod som tuggar sig igenom artärerna
jag sjunker som en sten.