2011-11-28

Ett rum med utsikt

hej lägenheten
och hej ensamheten
det är måndag igen
jag har inte saknat dig

jag tog ner lampan
den du hatade
och det kändes som om
det blev lättare att andas
nu ligger den i garderoben
och skäms
jag tänker inte sätta upp den
igen

hej lägenheten
med det fina läget och
den egna egenheten
jag ville ha och jag fick
en själviskhet som inkluderade
ledsamheten
den följde på köpet

jag har hört av mig
som sig bör
och nån gång kanske försökt
ringa till ditt telefonsvar
bara för att få höra din röst
blivit hårdhänt nedtagen på
jorden igen av telias automatiska röst

egentligen orkar jag inte
särskilt mycket längre
vuxenpoängen lägger sig på
hög när jag säger att det är okej
att jag klarar av jajjemän
ica-kort och pengar på banken
inga vänner och köttsår i tanken

hej lägenheten
och hej verkligheten
det är vansinne jag vet
att gapa efter mer med hela munnen full
jag har glömt bort hur man gör
när man sväljer
kan du inte ringa och berätta hur man gör?

Det är måndag nu
Berätta bara hur du gör