2011-11-12

Marionetter

vatikanstaten
har ingenting för
dina böner
du hörs knappt

påven har ingenting
att säga till om
jag radbandsläser dig
nu

du vet
alla dina ryggkotor uppträdda
på tunna trådar jag smygläser
mellan raderna och hittar alla
tusen hemligheter som du gömt och
glömt och förlåtit sedan länge
jag belyser det som kanske fryst
fast kanske fastnat på näthinnan
jag bara har dig
du säger
ingenting

och du vet
att det jag säger är sant att
det du har ingenting är värt om jag
inte säger att jag värderar det högre
än livet
höjer dig till skyarna
eller
tappar dig
avgrundsdjupt

du hörs knappt
och kyrkosamfundet gudsförtjänsten
suckar lätt suckar djupt andas
ut och in för din skull men
lyfter inte ett finger utan mitt tillstånd
och du bara vet att det är så och jag
bara har dig har dig har dig
jag bara gör det

jag kanske vill.